» » » Verksamhetsberättelse 2015

Verksamhetsberättelse 2015

publicerat i Nyhet | 0

Vi tänkte att ni kanske vill veta vad vi hade för oss förra året. 🙂

Verksamhetsberättelse Attention Hisingen Kungälv 2015

Cafékvällsverksamhet
Attention Hisingen Kungälv har haft cafékvällar öppna för medlemmar samt övriga intresserade varje jämn måndag hela året. Träffarna har varit på Träffpunkt Wieselgrenagatan i ett samarbete med seniorverksamheten där. Träffarna har varit välbesökta och det har kommit både barn, föräldrar samt vuxna med egen diagnos samt andra intresserade. Vi har haft flertalet föreläsare inbjudna under året. Vi hade tex Abilia (hjälpmedelsföretag), Projekt Nätkoll (möjligheter och risker på nätet), Spelberoendes förening om överdrivet dataspelande.

Tjejaktiviteter
Vi har varit och paddlat i Delsjön, hyrt badhall, haft disco, har hyrt actionhallen och vi har arrangerat en föreläsning för tjejer med adhd finansierat delvis av selektivt föreningsbidrag från Lundby stadsdelsnämnd.

Ungdomsträffar/spelkvällar
Vår ungdomsledare Mårten har hållt i TV-spelsträffar för unga under hela året, även detta varannan måndag kvällstid. Det har varit varierat antal besökare och fokus har varit lite olika barnvänliga TV-spel. Ibland har ungdomarna gjort annat och pratat istället.

Bokbord/informationsbord
Vi har medverkat på flertalet bokbord under året. Vi har varit på de olika torgen i Lundby under Lundbys kulturmånad, Hisingens bibliotek, Eriksbergsdagarna, Kärradagen, Attention utbildnings grundkurs med mera. Vi har fokuserat på att synas så mycket som möjligt. Vi har också delat ut material om föreningen på olika vårdinstanser, i skolor etc. Dysleximässan, anhörigdagen. Medverkat i Riksförbundet Attentions skolkampanj och delat ut skolkassen till skolor och skolchefer samt politiker.

Föreläsningar
Vi har anordnat tre större föreläsningar under året.En i Kungälv i samarbete med Kungälvs kommun, Kent Hedevågh. En i Kärra med Lasse Andersson (adhd-coaching) samt en med Maria Andersson (Flickor med adhd). Alla tre föreläsningar har varit välbesökta och uppskattade.

Besöksverksamhet
Under 2015 har vi kommit igång med besöksverksamhet på tre anstalter i Göteborgsområdet. Vi har varit på Sagsjön, Skogomes psykiatriska omvårdnadsavdelning samt på Högsboanstalten regelbundet. Vi har också stöttat interner efter frigång.

Brukarråd
Vi har haft representanter i Lundbys lokala handikappråd där vi också varit medarrangörer till Funktionshinderdagen i Flunsåsparken, Göteborgs Centrala handikappråd, Habiliteringens brukarråd med mera.

Medlemskap
Vi är medlemmar i HSO (Kassörsskap i HSO, representantssskapsmöten mm), NSPHiG (representanti Nätverket). samt GRC. Under senare delen av året har vi också gått med i MiM:s referensgrupp och arbetat med frågor kring Mänskliga Rättigheter.

Nätverk, Övriga referensgrupper mm
Vi har medverkat i flera olika grundskolenätverk kring elever i behov av särskilt stöd. Ett gymnasienätverk. Vi var med i en planeringsgrupp Barn i behov, en strategisk grupp kring särskilt stöd i skolan direkt under kommunstyrelsen med representant utsedd av HSO tillsammans med sektorschefer utbildning, planeringsledare samt andra brukarorganisationer. KIS-nätverk, Kunskap insikt och samverkan NPF, Alingsås.

Hemsida/sociala medier
Vi har arbetat mycket med att hålla vår hemsida aktuell och uppdaterad. Vi har sett till att vi finns på alla vanliga sociala medier, Twitter, FB och instagram.

Projekt
Vi har blivit arbetsgivare i form av ett Arvsfondsprojekt, Nätkoll. Utöver detta har vi varit medsökande i ett flertal olika projekt där bland annat BNK, Bräcke Diakoni varit huvudsökande.

Kungälv:
Brukarråd, psykiatrin, Kungälvs sjukhus, besöksgrupper etc. Vuxenträffar första halvan av året. Medarrangörer föreläsningar samt utställare Psykiatrins dag.

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmailFacebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedintumblrmail

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *